Sälja på nätet

sell online

Så du har bestämt dig för att sätta igång och sälja på nätet? Inte en dum idé, internetmarknaden växer otroligt mycket varje år. Men att börja lägga upp varor på nätet kommer inte att räcka. Det gäller att vara smart och strategisk.

Man måste börja med att analysera utgångsläget. Hur mycket säljs av det du vill sälja och hur stor är konkurrensen? Vilka målgrupper är det bäst att satsa på och hur når man dem? Detta borde du egentligen inte göra själv eftersom chansen är stor att du inte har erfarenhet av marknadsundersökningar och då är det lätt att du missar något viktigt. Anlita någon som ger dig en rapport som du sedan kan utgå från.

Efter det behöver företaget ett koncept. Varför ska kunderna välja dig istället för dina konkurrenter? Är du miljövänlig? Skickar du paket snabbare? Har du bäst kvalité eller billigast pris? Här kan man också började fila på vilket koncept som hemsidan ska ha. Hur ska den vara uppbyggd och vilken plattform ska den vara i? Vill du sköta allt själv och därmed göra hemsidan enkel att ändra och förnya, eller vill du ha en webbansvarig som sköter sådana uppgifter?

Designen måste också vara hopkopplat med med din företagsprofil och koncept. Välja färger och bilder som visar vad företaget står för och erbjuder.

Sedan kommer säljdelen, då företaget börjar ta emot beställningar. Nu kommer den kanske svåraste biten. Att hitta kunder och få behålla dessa. Du måste kanske anlita ett företag som hjälper dig att synas i Google eller andra sökmotorer. Det kan också bli aktuellt att gå några kurser och utbildningar för att lära dig mer om hur man etablerar sig i e-handelssfären.

Mycket går att göra själv för den som är envis. Men för att vara säker på att allt går enligt planerna, är det ofta ett säkrare val att gå till ett företag som hjälper dig. Hos SiteDirect.se kan du få en helhetslösning från analys till vidareutbildningar inom just e-handel.